​​​​​​​У міській раді під час брифінгу обговорили правові наслідки користування землею без оформленого права оренди

08 жовтня начальник відділу земельних ресурсів виконавчого комітету міської ради Сергій Петрусенко провів зустріч з представниками місцевих засобів масової інформації, під час якої закликав усіх землекористувачів-власників об’єктів нерухомого майна нежитлового призначення оформити належним чином право користування землею та сплачувати відповідні кошти до місцевого бюджету.

«Міська рада надала суб’єктам господарювання дозволи на виготовлення документації із землеустрою.

Зроте останні не поспішають її виготовляти й не подають на затвердження, відповідно не укладають договори оренди земельних ділянок. Внаслідок цих дій наносяться втрати міському бюджету. Наразі землекористувачам, що не оформили належним чином свої права, надіслано значну кількість відповідних листів-пропозицій. Сумлінними ж землекористувачами лише з початку року було укладено договорів оренди землі на загальну суму річної плати близько 800 тис. грн.», - зазначив Сергій Петрусенко.

Також він звернув увагу присутніх на положення статті 206 Земельного кодексу України, якою встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Таким законом є Податковий кодекс України. Згідно зі статтями Податкового кодексу України платниками земельного податку є, зокрема, власники земельних ділянок та землекористувачі, а об’єктами оподаткування — земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

У разі оформлення права власності на нерухоме майно, з урахуванням принципу платності використання землі, закріпленого у Земельному та Податковому кодексах, суб’єкт господарювання має вчиняти дії, спрямовані на оформлення права користування земельною ділянкою під об’єктом нерухомості на умовах оренди. Тобто, після отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою, в розумні строки розробити відповідну документацію із землеустрою, внести відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, подати документацію із землеустрою на затвердження до відповідної місцевої ради та після такого затвердження й передачі сформованої земельної ділянки в оренду, укласти договір оренди землі. Невчинення таких дій суб’єктом господарювання, який фактично використовує земельну ділянку комунальної власності, не оформлюючи її належним чином, призводить до завдання територіальній громаді втрат у вигляді неодержаних доходів у розмірі орендної плати, яка справляється до місцевого бюджету.

З огляду на наведене вище, у разі відсутності будь-яких дій суб’єкта господарювання, спрямованих на розроблення, погодження та затвердження документації із землеустрою, а в подальшому й укладання з міською радою договору оренди землі, необґрунтоване затягування такого процесу протягом тривалого терміну, якщо при цьому з великою долею ймовірності порушується розумний строк, такі дії тягнуть за собою цивільно-правову відповідальність, а порушені майнові права територіальної громади підлягають відновленню в позасудовому (виключно добровільному) або судовому порядку шляхом стягнення упущеної вигоди з недобросовісного суб’єкта господарювання — власника об’єкта нерухомого майна, що ухиляється від укладення договору оренди землі. Враховуючи позитивну судову практику, комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам виконавчого комітету міської ради нараховуються збитки. На теперішній час у добровільному порядку сплачено 42 461 грн, по одному землекористувачу відповідно до судового рішення стягнуто у примусовому порядку 45 184 грн. на користь Дружківської міської ради.